Mahathir Memperbodohkan Agong
Ramai di antara rakyat Malaysia mungkin terkejut lagi hairan dengan tindakan yang diambil oleh peguam Karpal Singh baru-baru ini dengan mengemukakan saman terhadap Kerajaan dan Mahathir atas penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Peguam Karpal Singh telah mengemukakan isu ini pada mulanya di Parlimen ketika Mahathir membentangkan Belanjawan 1999.
Ramai yang tertanya-tanya bagaimana ini boleh ditimbulkan.
Ketika DSAI dipecat pada 2 September lalu, Mahathir telah memaklumkan kepada rakyat bahawa pemecatan berkenaan telahpun dimaklumkan kepada DYMM Yang Di Pertuan Agong (YDPA), pada hari yang sama. Sejurus selepas itu Mahathir dan Menteri-menterinya yang mengampu dengan megah telah cuba meyakinkan rakyat bahawa kuasa mutlak melantik dan memecat mana-mana Menteri adalah hak perdana menteri, yakni Mahathir (Al-maklum - ada menteri yang berprinsip "My Boss is always right"). Mahathir mempunyai hak "hire and fire" mana-mana menteri yang kononnya ditetapkan di bawah Perlembagaan.
Persoalan yang diajukan ialah, siapakah yang sebenarnya berkuasa untuk melantik dan menyingkirkan seseorang ahli eksekutif (Menteri). Kita lihat peruntukan yang dimuatkan di bawah Perlembagaan Persekutuan. Kabinet, Perlantikan Perdana Menteri dan Menteri-menteri:
Perkara 43(1) menetapkan kuasa YDPA melantik Jemaah Menteri yang berfungsi menasihatkan baginda di dalam menjalankan tugas-tugas baginda. Bagi membentuk sebuah Kabinet, YDPA akan terlebih dahulu melantik Perdana Menteri, ia itu seorang yang pada pendapat Baginda mendapat kepercayaan majoriti wakil-wakil rakyat. Ini dijelaskan di bawah Perkara 43(2)(a) Perlembagaan.
Menteri-menteri kemudiannya dilantik di bawah Perkara 43(2)(b) Perlembagaan. Perkara ini dengan jelas menyatakan bahawa perlantikan seseorang Menteri adalah di bawah kuasa YDPA di atas nasihat Perdana Menteri. Ini samalah peruntukannya dengan di bawah udang-undang era residen British, di mana residen cuma berperanan menasihat Sultan mengenai hal ehwal negeri. Residen British menganggap perkataan nasihat itu adalah suatu kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh Sultan. Perkataan nasihat itu cumalah suatu helah diplomasi yang digunakan semasa era Residen British.
Ini semuanya disedari oleh rakyat jelata dan tentunya Mahathir dan menteri-menterinya sendiri kerana inilah yang diperkatakan oleh mereka untuk membakar semangat nasionalis rakyat sejak dahulu lagi.
Jika perkataan nasihat itu dilihat dari segi istiliah, ianya bermaksud "ajaran, petunjuk, petua, teguran" (lihat Kamus Dewan). Jauh sekali ertinya dengan "arahan atau perintah". Dalam erti kata lain, YDPA tidak terkongkong dengan nasihat dan bebas untuk membuat pendirian sama ada untuk menerima atau menolak nasihat berkenaan.
Perkataan nasihat itu sengaja dimasukkan di dalam Perlembagaan sebagai melambangkan "check and balance" terhadap kuasa Eksekutif (Perdana Menteri dan Jemaah Menteri). Ianya melambangkan hak kebebasan YDPA untuk membuat pendirian sendiri. Jadi adalah tidak menjadi melampaui had kuasa undang-undang (ultra vires) jika YDPA bertindak untuk tidak mengikuti mana-mana nasihat yang diberikan oleh Eksekutif. Adalah jelas bahawa "the right to hire and fire" menjadi mutlak YDPA, di mana kerana itu sebelum seseorang menteri itu dilantik, ianya hendaklah mengangkat sumpah di hadapan YDPA (bukan Perdana Menteri) (lihat Perkara 43(6) Perlembagaan). Watikah perlantikan itu (yang ditandatangani oleh YDPA) yang menjadikan seseorang itu sebagai Menteri.
Tempoh Jawatan Menteri
Tempoh jawatan seseorang Menteri ditentukan oleh YDPA. Ini dijelaskan di bawah Perkara 43(5) Perlembagaan yang menyebut:
"Subject to Clause (4), Ministers other than Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang Di Pertuan Agong [unless the appointment of any Minister shall have been revoked by Yang Di Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister], but any Minister may resign his office.
(Peruntukan di dalam kurungan di atas telah dimasukkan di dalam Perlembagaan yang dipinda pada tahun 1960 dan berkuatkuasa pada 31 Mei 1960. Sehingga kini peruntukan tersebut tetap kekal sepertimana yang dinyatakan di atas - jangan terkejut jika selepas ini Mahathir akan mengusulkan pindaan terhadap peruntukan ini).
Dari peruntukan berkenaan adalah jelas bahawa kuasa memecat mana-mana Menteri bukanlah hak Perdana Menteri, sebaliknya menjadi hak mutlak YDPA. Peranan Perdana Menteri ialah cuma menasihatkan YDPA mengenai pemecatan mana-mana Menteri. Justeru, surat pemecatan Anwar yanag ditandatangani oleh Mahathir tentunya tidak sah kerana Mahathir sebagai Perdana Meneteri tidak mempunyai kuasa untuk menandatangani surat itu. Tindakan Mahathir itu telah melampaui kuasa (ultra vires) yang diberikan kepadanya di bawah Perlembagaan. Surat pemecatan Anwar sepatutnya ditandatangani oleh YDPA sebagai suatu pemecatan yang sah.
Di mana Surat Pemecatan Anwar oleh YDPA?
Ketika perbicaraan Anwar dua minggu sudah seorang saksi (Dato' Alias) telah diminta mengemukakan rekod perkhidmatan Anwar termasuk soalan sama ada pemecatan itu telah diperkanankan oleh YDPA. Dengan gelabah, Pendakwa telah menentang soalan itu (setelah peguambela-peguambela Anwar telah berhujah mengenainya) di atas alasan yang dianggap sebagai soalan yang bermotifkan politik. Soalan itu mati begitu sahaja setelah ditolak oleh mahkamah.
Jika benarlah pemecatan Anwar itu telah diperkenankan oleh YDPA, mengapa sangatlah bukti itu dibantah. Setidak-tidaknya rakyat akan tahu bahawa Anwar telah dipecat oleh YDPA dan bukan Mahathir. Mungkin dengan pendedahan ini tidaklah akan lagi isu reformasi dan lain-lain isu yang telah memburukkan Mahathir.
Rakat tidak lagi bodoh ataupun boleh diperbodohkan. Ketiadaan surat pemecatan Anwar itu tentu akan menyebabkan rakyat lebih curiga dengan tindakan yang telah diambil terhadap Anwar, sepertimana sentimen kebanyakan kita ketika ini - bukan soal Anwar dipecat atau didakwa tetapi cara perlaksanaannya.
Jika benarlah surat pemecatan Anwar itu tidak ditandatangani oleh YDPA, Mahathir memang sebenarnya mabuk kuasa dan melampaui Perlembagaan. Maka itu jelaslah mengapa Mahathir beria-ia benar mahukan supaya kuasa-kuasa Raja disempitkan dengan pindaan terhadap Perlembagaan yang telah diperjuangkannya dahulu (dimana kita rakyat semua tertipu). Apakah Mahathir sekarang mahu mengambilalih kuasa Raja (yang sememangnya layak dengan istana bernilai RM 200 juta) - jika demikian adanya, maka layaklah dia bergelar MAHARAJA MAHATHIR – suatu lagenda baru dalam sejarah Melayu yang akan muncul.
Oleh Pensyarah Undang-undang
Daripada : Forum Gerak Reformasi
Ramai yang tertanya-tanya bagaimana ini boleh ditimbulkan.
Ketika DSAI dipecat pada 2 September lalu, Mahathir telah memaklumkan kepada rakyat bahawa pemecatan berkenaan telahpun dimaklumkan kepada DYMM Yang Di Pertuan Agong (YDPA), pada hari yang sama. Sejurus selepas itu Mahathir dan Menteri-menterinya yang mengampu dengan megah telah cuba meyakinkan rakyat bahawa kuasa mutlak melantik dan memecat mana-mana Menteri adalah hak perdana menteri, yakni Mahathir (Al-maklum - ada menteri yang berprinsip "My Boss is always right"). Mahathir mempunyai hak "hire and fire" mana-mana menteri yang kononnya ditetapkan di bawah Perlembagaan.
Persoalan yang diajukan ialah, siapakah yang sebenarnya berkuasa untuk melantik dan menyingkirkan seseorang ahli eksekutif (Menteri). Kita lihat peruntukan yang dimuatkan di bawah Perlembagaan Persekutuan. Kabinet, Perlantikan Perdana Menteri dan Menteri-menteri:
Perkara 43(1) menetapkan kuasa YDPA melantik Jemaah Menteri yang berfungsi menasihatkan baginda di dalam menjalankan tugas-tugas baginda. Bagi membentuk sebuah Kabinet, YDPA akan terlebih dahulu melantik Perdana Menteri, ia itu seorang yang pada pendapat Baginda mendapat kepercayaan majoriti wakil-wakil rakyat. Ini dijelaskan di bawah Perkara 43(2)(a) Perlembagaan.
Menteri-menteri kemudiannya dilantik di bawah Perkara 43(2)(b) Perlembagaan. Perkara ini dengan jelas menyatakan bahawa perlantikan seseorang Menteri adalah di bawah kuasa YDPA di atas nasihat Perdana Menteri. Ini samalah peruntukannya dengan di bawah udang-undang era residen British, di mana residen cuma berperanan menasihat Sultan mengenai hal ehwal negeri. Residen British menganggap perkataan nasihat itu adalah suatu kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh Sultan. Perkataan nasihat itu cumalah suatu helah diplomasi yang digunakan semasa era Residen British.
Ini semuanya disedari oleh rakyat jelata dan tentunya Mahathir dan menteri-menterinya sendiri kerana inilah yang diperkatakan oleh mereka untuk membakar semangat nasionalis rakyat sejak dahulu lagi.
Jika perkataan nasihat itu dilihat dari segi istiliah, ianya bermaksud "ajaran, petunjuk, petua, teguran" (lihat Kamus Dewan). Jauh sekali ertinya dengan "arahan atau perintah". Dalam erti kata lain, YDPA tidak terkongkong dengan nasihat dan bebas untuk membuat pendirian sama ada untuk menerima atau menolak nasihat berkenaan.
Perkataan nasihat itu sengaja dimasukkan di dalam Perlembagaan sebagai melambangkan "check and balance" terhadap kuasa Eksekutif (Perdana Menteri dan Jemaah Menteri). Ianya melambangkan hak kebebasan YDPA untuk membuat pendirian sendiri. Jadi adalah tidak menjadi melampaui had kuasa undang-undang (ultra vires) jika YDPA bertindak untuk tidak mengikuti mana-mana nasihat yang diberikan oleh Eksekutif. Adalah jelas bahawa "the right to hire and fire" menjadi mutlak YDPA, di mana kerana itu sebelum seseorang menteri itu dilantik, ianya hendaklah mengangkat sumpah di hadapan YDPA (bukan Perdana Menteri) (lihat Perkara 43(6) Perlembagaan). Watikah perlantikan itu (yang ditandatangani oleh YDPA) yang menjadikan seseorang itu sebagai Menteri.
Tempoh Jawatan Menteri
Tempoh jawatan seseorang Menteri ditentukan oleh YDPA. Ini dijelaskan di bawah Perkara 43(5) Perlembagaan yang menyebut:
"Subject to Clause (4), Ministers other than Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang Di Pertuan Agong [unless the appointment of any Minister shall have been revoked by Yang Di Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister], but any Minister may resign his office.
(Peruntukan di dalam kurungan di atas telah dimasukkan di dalam Perlembagaan yang dipinda pada tahun 1960 dan berkuatkuasa pada 31 Mei 1960. Sehingga kini peruntukan tersebut tetap kekal sepertimana yang dinyatakan di atas - jangan terkejut jika selepas ini Mahathir akan mengusulkan pindaan terhadap peruntukan ini).
Dari peruntukan berkenaan adalah jelas bahawa kuasa memecat mana-mana Menteri bukanlah hak Perdana Menteri, sebaliknya menjadi hak mutlak YDPA. Peranan Perdana Menteri ialah cuma menasihatkan YDPA mengenai pemecatan mana-mana Menteri. Justeru, surat pemecatan Anwar yanag ditandatangani oleh Mahathir tentunya tidak sah kerana Mahathir sebagai Perdana Meneteri tidak mempunyai kuasa untuk menandatangani surat itu. Tindakan Mahathir itu telah melampaui kuasa (ultra vires) yang diberikan kepadanya di bawah Perlembagaan. Surat pemecatan Anwar sepatutnya ditandatangani oleh YDPA sebagai suatu pemecatan yang sah.
Di mana Surat Pemecatan Anwar oleh YDPA?
Ketika perbicaraan Anwar dua minggu sudah seorang saksi (Dato' Alias) telah diminta mengemukakan rekod perkhidmatan Anwar termasuk soalan sama ada pemecatan itu telah diperkanankan oleh YDPA. Dengan gelabah, Pendakwa telah menentang soalan itu (setelah peguambela-peguambela Anwar telah berhujah mengenainya) di atas alasan yang dianggap sebagai soalan yang bermotifkan politik. Soalan itu mati begitu sahaja setelah ditolak oleh mahkamah.
Jika benarlah pemecatan Anwar itu telah diperkenankan oleh YDPA, mengapa sangatlah bukti itu dibantah. Setidak-tidaknya rakyat akan tahu bahawa Anwar telah dipecat oleh YDPA dan bukan Mahathir. Mungkin dengan pendedahan ini tidaklah akan lagi isu reformasi dan lain-lain isu yang telah memburukkan Mahathir.
Rakat tidak lagi bodoh ataupun boleh diperbodohkan. Ketiadaan surat pemecatan Anwar itu tentu akan menyebabkan rakyat lebih curiga dengan tindakan yang telah diambil terhadap Anwar, sepertimana sentimen kebanyakan kita ketika ini - bukan soal Anwar dipecat atau didakwa tetapi cara perlaksanaannya.
Jika benarlah surat pemecatan Anwar itu tidak ditandatangani oleh YDPA, Mahathir memang sebenarnya mabuk kuasa dan melampaui Perlembagaan. Maka itu jelaslah mengapa Mahathir beria-ia benar mahukan supaya kuasa-kuasa Raja disempitkan dengan pindaan terhadap Perlembagaan yang telah diperjuangkannya dahulu (dimana kita rakyat semua tertipu). Apakah Mahathir sekarang mahu mengambilalih kuasa Raja (yang sememangnya layak dengan istana bernilai RM 200 juta) - jika demikian adanya, maka layaklah dia bergelar MAHARAJA MAHATHIR – suatu lagenda baru dalam sejarah Melayu yang akan muncul.
Oleh Pensyarah Undang-undang
Daripada : Forum Gerak Reformasi
0 Comments:
Post a Comment
<< Home