Monday, November 27, 2006

Bila Allah berkata "Jadi!" Ia pun menjadi

24/11:
Bila Allah berkata “Jadi!” Ia pun menjadi.
(If God says “Be!”, so be it)

Raja Petra Kamarudin

Tejemahan –marhaintua-

Adalah satu perkara biasa untuk seseorang seperti saya ini menerima ugutan.. Itulah satu sebabnya kenapa isteri saya mendesak agar saya menjual Yamaha Virago saya. Beliau takut kalau-kalau saya akan digesel ketika menunggang motor kesayangan saya itu. Memang mudah melakukannya keatas motorsial semacam itu. Apa yang perlu dibuat ialah seseorang menyinggul dengan keretanya dan si penunggang motor itu akan menjadi bahan sejarah sahaja. Kerana mahu memberikan ketenangan kepada isteri saya dan bukannya kerana takutkan sangat akan bahaya menongang motorsikal itu, saya telah akur, walaupun saya memang rindukan nikmat menonggang motorsikal


Sejak 1999 lagi, saya telah menerima pelbagai ugutan, dari ancaman dikenakan santau hingga ditangkap bawah Akta Hasutan ataupun ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri hinggalah ditembak dengan sebiji peluru di kepala.

Malam kelmarin ketika menghadiri majlis Rumah Terbuka di kediaman Ibrahim Ali di Taman Melawati, saya telah menerima satu anccaman melalui telefon daripada seoang manusia bernama Rudy daripada Kedah. Inilah yang dikatakannya dengan menggunakan telefon berombor 016-20116671
Saya tidak pernah ambil kisah mahu mengesan nombor telefon kerana saya percaya tidak ada seseorang yang berani menelefon saya daripada nombor berdaftar kecuali dia memang bodoh sangat ataupun memang merupakan jenis orang UMNO yang ‘berani-bodoh’ dengan tanggapan bahawa undang-undang hanya untuk dikuatkuasakan keatas mereka yang menentang kerajaan sedangkan orang UMNO dikecualikan dan mengatasi undang-undang.

Saya telah membiarkan si Rudy bercakap apa yang dia suka tanpa mematikan telefon saya. Saya mengambil sikap berlemah lembut dengan beliau tanpa menggunakan kata-kata kasar ataupun kotor dalam memberikan balasan apa yang dikatakannya. Seperti yang saya selalu katakan, saya mungkin tidak bersetuju denran pendapat seseorang tetapi saya akan pertahankan hak oraang itu dengan menyiarkannya, dan inilah apa yang sebenarnya saya lakukan dengan Rudy walaupun panggilan telefon beliau merupakan satu ancaman untukmenamatkan riwayat saya di dunia ini seandainya saya teruskan mengkirtik Abdullah Ahmad Badawi.

Rudy berkata Abdulah baru tiga tahun sahaja mencengkam kuasa, jadi kenapa saya tidak biarkan dulu dan berikan masa untuk beliau menjalankan tugasnya? Kononnya apa yang sya lakukan ini akan memecahbelahkan orang Melayu, kata Rudy, dan kalu orang Melayu berpecah dan orang Cina meraih keuntungan darinya maka ‘mereka’ terpaksa bertindak sesuatu. Si Rudy (dan rakan-rakannya) tidak boleh biarkan saya begitu sahaja tanpa terhukum. Lagipun mereka tahu di mana saya tinggal dan amat mudah untuk mencari saya. Memang banyak cara mereka boleh mengenakan saya. Dengan amaran begitu, orang yang bolehlah dikatakan seorang kawan yang baru bernama Rudy daripada Kedah telah menamatkan perbualannya.

Isteri saya sedar ada sesuatu yang tidak kena dan bertanya apakah halnya. Saya pun menceritakan apa yang terjadi dan dia senyum sahaja. Isteri saya memanglah orang Cina tetapi ancaman orang Melayu untuk menamatkan riwayat saya tidak pun merunsingkan dirinya. Apakah dia bodoh? Apakah dia fikir saya ini semacam Superman? Ada juga dia berkata saya ini memang Superman di ranjang tetapi dia tidak pula fikir saya ini seorang halimunan dan kebal yang hanya boleh tumpas kepada asakan ‘Kryptonite’ Itulah pandangan seorang Muslimah sejati walapun dia tidak lahir sebagai seorang muslimah dan menganut Islam hanya ketika 18 tahun.

Ramai orang buat komen bahawa isteri saya bukan seorana muslimah kerana tidak bertudung dan menghisap rokok. Dakwaan itu memang benar dan kalau anda turut menikmati sebatang cerutu yang baik anda boleh menemani saya di Havana Club di Concorde Hotel untuk kita sama-sama bersembang dan berdebat mengenai apa sahaja yang dekat dengan jiwa kita, yakni Islam - semestinya. Walaupun isteri saya tidak pernah masuk sekolah agama, dia telah pernah ke Mekah mengerjakan rukun Haji. Tokoh-tokoh yang diminatinya adalah Hadi Awang, Nik Aziz Nik Mat. Tokoh yang menajdi kegemarannya adalah Almarhum Fadzil Noor, bekas presiden PAS, dan kami pernah berada sehari suntuk di rumah almarhum di Alor Star. Isteri saya kerap membuat komen terhadap wajah Fadzil Noor, Hadi Awang dan Nik Aziz. Wajah mereka kelihatan bersih katanya dan beliau memang amat menghormati mereka.

Tentu ada pihak yang merasa ganjil bila melihat seorang wanita yang tidak bertudung dan memakai seluar ‘jeans’ serta baju-T sambil merokok ‘Malboro Light’ dapat menyesuaiakan diri di kalangan ikon PAS semacam ini. Akan tetapi apabila selesai perjumpaannya dengan orang-orang yang dianggap jenis ‘Taliban’ ini isteri saya merasa lega dan penuh mengkagumi mereka. Dia merasa selesa berada di Taman Melewar dikelilinggi kaum ibu PAS, sama semangat dan keselesaan ketika berada di Havana Club sambil menikmatai cerutunya -- walaupun beliau satu-satunya wantita yang tidak bertudung di antara mereka yang penuh bertutup kepalanya. Mungkinkah ini satu percanggahan? Tidak, saya tidak fikir begitu. Cuma beliau tahu apakah erti Islam walaupun dia mempunyai latar belakang Katholik dan mengenali Islam adalah apa yang tersemat di hati dan buakannya begantung kepada luaran semata-mata.

Isteri saya memang biasa dengan Al Quran kerana kerap membaca dan mengetahui segala maknanya. Ada kalanya dia menyebut: “apakah anda tahu apa yang dikatakan di sini oleh Quran?” sambil mengulangi surah berkenaan yang menarik minatnya, kemudian berkata lagi; “Tetapi....kenapakah orang Melayu melakukan perkara yang menyongsang?”

Itulah isteri saya. Dia tahu apa yang ada dalm Quran. Dia juga tahu ramai orang Melayu tidak mengikuti ajaran Quran. Malahan, dia juga tahu ramai orang Melayu yang tidak membaca Quran dalam bahasa yang mereka boleh faham tetapi membaca al Quran laksana burung kakak tua tanpa memahami apa yang mereka baca. Itulah sebabnya isteri saya tersenyum sahaja apabila saya menerima ugutan dan ancaman maut seperti yang saya terima malam kelmarin di rumah Ibrahim Ali.

“Adakah abang tanya dia, apakah itu satu ancaman ataupun satu janji?” tanya isteri kepada saya. “ Jenis penakut sahaja yang suka mengancam, orang lelaki yang membuat janji.”

Saya menjawab betapa saya tidak berapa layan Rudy kerana mahu dengar apa yang dicakapkannya . Saya juga tidak menyangkal beliau kerana memberikan masa untuk beliau menyerlahkan apa sahaja yang dia suka. Dia berhenti selepas selesai dengan ugutannya.

Sikap tidak peduli oleh isteri saya dan saya juga, boleh dirumuskan dengan mudah kalau anda pernah membaca al-Quran dan memahami apa maksudnya, dan meyakininya. Tidak ada apa-apa yang boleh berlaku tanpa izin Allah. Allah menentukan apa yang terjadi dan nasib serta destini anda sudah pun tertulis sebelum anda lahir lagi. .

Kita tidak boleh melengahkan ataupun mempercepat kematian kita kerana Allah sudah menentukannya sebelum kita lahir lagi --- bila, di mana dan bagaima kita akan mati. Si Rudy daripada Kedah tidak boleh melakukan sesuatu yang telah ditentukan Allah terlebih dulu. Kalaulah si Rudy dan 99% orang Melayu yang lain dan yang dikatakan beragama Islam di Malaysia, mempercayai dia mempunyai kuasa untuk menamatkan riwayat saya sedangkan Alah yang menentukan segalanya, bererti si Rudy dan 99% umat Islam yang lain di Malaysia ini adalah penganut Islam yang tersesat jalan..

Kenapkah orang Melayu tidak membaca Quran? Kenapakah mereka tidak cuba memahami apa yang Quran katakan? Kenapakah mereka tidak percaya bahawa Quran tidak berbohong dan menyatakan kebenaran, kalau benar-benar mereka itu beragama Islam? Apa jenis Islam mereka ini Apakah mereka fikirkan bahawa sarban dan jubah itu tanda orang Islam yang sebenarnnya? Apakah pakaian menentukan anda Islam ataupun tidak? Kalau saya mengenakan pakaian Madonna, apakah ini bermakna saya sudah menjadi seorang penyanyi?

Adalah amat malang bahawa orang yang mengaku Islam, yakni orang Melayu, boleh memandang rendah kepada isteri saya kerana cara dia berpakaian. Orang Melyu yang berkopiah putih itu dengan isteri yang betudung lingkup menggeletar untuk menentang kerajaan. Mereka takut kalau menentang kerajaan mereka akan merana dan akan mengharungi keperitan hidup di dunia. Mereka melupakan hakikat apa yang dikatakan oleh Quran bahawasanya tidak ada apa-apa yang berlaku tanpa izin Allah. Mereka tidak faham hakikat bahawa Allah sudah pun memutuskan apa yang akan terjadi sebelum kita lahir lagi. Di manakah keimanan mereka: Mereka menjerit dan melolong mengenai akidah. Tetapi di manakah akidah mereka, kalau berkata bahawasanya manusia dan bukannya Allah yang menentukan hidup mati mereka semua. Mereka mempunyai keyakinan bahawa UMNO dan bukan Allah yang menyediakan rezeki dan makanan mereka. Mereka berkata merekalah umat Islam yang baik dan isteri saya contoh yang tidak baik. Akan tetapi isteri saya menaruh sepenuh kepercayaan kepada Allah sedangkan mereka gelabah apabila ada agama bikinan manusia seperti UMNO.

Mereka mengutuk Hindu kerana berkata penganut Hindu memuja patung, dan bukannya Tuhan. Betul, Quran ada berkata jangan memuja patung ataupun berhala, tetapi hanya Allah semata-mata. Begitu juga kitab suci agama lain. Akan tetapi apakah yang dikatakan berhala itu? Apa maksud Quran yang menegah kita jangan memuja berhala? Apabila mereka menyebut berhala mereka menunjuk jari arah Batu Caves. Apakah Batu Caves ada tersebut dalam Quran? Saya sudah membaca al Quran berkali-kali dan tidak pun terjumpa perkataan ‘Batu Caves’.

Apakah umat Islam mengerti apa yang mereka baca? Apakah mereka faham apa yang tertulis dalam Quran? Apabila Quran bekata tidak ada tuhan selaian Allah, apakah mereka faham maknanya? Tentu mereka faham, jika tidak masakan mereka memakai kopiah dan tudung? Lagipun mereka sudah membaca Quran dalam bahasa Arab sejak berusia tujuh tahun lagi walaupun tidak memahami apa maknanya. Selepas itu mereka berpaling dari Allah dan melupakan amaranNya dalam Quran untuk menyandarkan harapan kepada manusia dan bukan kepada Allah. Sesungguhnya mereka tidak percaya apa yang Quran katakan dan tidak mempercayai Allah yang berkata Dialah yang menentukan nasib dan destini kita.

Iu sebabanya kita ada Melayu Islam seperti kawan baru saya Rudy daripada Kedah yang telah menelefon malam kelmarin memberi amaran bahawa mereka boleh mengganyang saya. Itu sebabnya 99% Melayu Islam mengongsi kepercayaan yang sama seperti si Rudy daripada Kedah. Inilah bahananya apabila mereka tidak mempercayai al Quran. Mereka tidak percaya bahawa Tuhan membuat keputusan terakhir terhadap masa depan ciptaanNya. Mereka fikir bahawa mereka boleh memperlekeh Allah dan betindak bercanggahan dengan kehendak Allah tentang hidup dan mati. Perkara begini memang sudah berlaku dulu, jadi ini bukanlah perkara pertama. Firaun pun pernah beranggapan dirinya Tuhan. Apabila diberitahu dia bukan Tuhan, dia bertanya kepda Nabi Musa apa yang menjadikan Tuhan. Jawapan Musa ialah Tuhan menentukan hidup dan mati makhluk manusia dan Firaun sebagai seorang manusia tidak mempunyai kuasa itu. Kemudian Firaun pun berkata, dia menghukum Musa untuk mati. Dia pun jatuhkan hukuman mati. “Jadi aku jatuhkan hukuman mati dan aku berikan kamu nyawa untuk hidup kembali, ” kata Firaun. “Ini bermakna aku pun Tuhan juga.”

Akhirnya Firaun telah ditelan oleh Lautan Merah bersama para pengikutnya dan Allah telah menghukum mereka semua.

Begitulah halnya dengan kamu kawanku Rudy daripada Kedah. Anda juga semacam Firaun. Anda juga berfikir bahawa anda adalah Tuhan. Anda berfikir seperti Firaun, seolah-olah anda boleh tentukan hidup dan mati saya. Seperti Firaun juga, Allah akan menghukum anda kerana keangkuhan yang anda pamirkan dan kerana ketaksuban bahawa anda boleh sempurnakan kerja Tuhan. Bacalah al-Quran saudara Rudy. Fahami apa yang anda baca .Berdoalah agar Allah ampunkan anda kerana terpesong daripada ajarannya Ataupun apakah anda tidak mempercayai al Quran kerana mempunyai Tuhan yang lain dariNya? Orang semacam kamu mengutuk Hindu kerana memuja patung dan berhala. Sheesh!!!! Alangkah bodohnya kamu.

Kamulah sebenarnnya pemuja berhala yang Allah sebutkan dalam alQuran. Anda telah memilih benda lain sebagai tuhan kamu. Anda fikir anda boleh lakukan apa yangAllah tidak relakan.
27 November, 2006.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home