Petro-Kartel Bush Semakin Menguasai Minyak Iraq
Date: 19-Oct-2006 17:09
Petro-Kartel Bush Semakin Menguasai Minyak Iraq
(Bush's Petro-Cartel Almost Has Iraq's Oil)
Ketika Iraq sedang mendekati jurang peperangan saudara, empat syarikat besar minyak semakin hampir menguasai simpanan minyak yang dikenali dalam industri petroleum sebagai ‘hadiah besar’.
By Joshua Holland
10/18/06 "AlterNet" -- --
Iraq sedang menyimpan minyak mentah yang paling berharga di dunia dan segala peraturan akan menentukan siapa nanti yang akan menguasai minyak ini dan apakah syarat yang akan dikenakan. Kerajaan Iraq sedang dihantui tarikh penentuan yang dikenakan oleh negara-negara kaya di dunia, agar menyudahkan undang-undang minyaknya. Analis industri menjangkakan bahawa keputusannya nanti akan menyimpang jauh daripada undang-undang yang menguasai jirannya yang kaya dengan minyak juga, sambil memberikan syarikat multinasional satu pulangan yang tinggi kadarnya berbanding habuan yang diterima oleh pengeluar minyak utama lain dan sekaligus mengacip kuasa mereka keatas apa yang disebut oleh George Bush sebagai ‘patrimoni’ Iraq untuk beberapa dekad, tanpa mengambil kira apakah jenis dasar yang akan diamalkan oleh kerajaan pilihan (rakyat) di masa akan datang.
Simpanan bahan tenaga Iraq memang merupakan satu hadiah yang terlalu besar. Mengikut ‘Department of Energy’ AS, “ Iraq menyimpan 112 bilion tong simpanan minyak yang dapat disahkan, nombor dua terbesarnya di dunia ini (di belakang Arab Saudi) beserta sekitar 220 bilion tong sumber yang serba mungkin. Potensi Iraq yang sebenar mungkin juga lebih besar dari yang ini, namun, kerana negara itu masih belum lagi habis dicarigali disebabkan terlalu lama terjebak dalam peperangan dan terhukum oleh sekatan ekonomi.” Sebagai perbandingan Arab Saudi memilikki 260 bilion tong simpanan yang sahih.
Minyak Iraq amat dekat dengan permukaan dan mudah untuk disedut keluar, menjadikan ia amat menguntungkan. James Paul, Pengarah Ekskutif Global Policy Forums, menjelaskan bahawa syarikat minyak “boleh menghasilkan satu tong minyak Iraq dengan harga kurang dari $1.50 dan mungkin juga tidak sampai $1.00 termasuk kos menggerudi, pembangunan telaga minyak dan kos pengeluaran.” Bandingkan dengan kawasan lain di mana minyk dianggap murah untuk dihasilkan pada kadar $5.00 setiap tong atau di Lautan Utara (North Sea) di mana kos pengeluaran mungkin mencecah $12-16 setiap tong. Sektor minyak Iraq masih lagi belum dibangukan dengan penuhnya Bekas Menteri Minyak Iraq, Issam Chalabi (tidak ada pertalian darah dengan anak emas kumpulan neokon, Ahmed Chalabi) telah memberitahu Associated Press “Iraq memilikiki lebih banyak telaga minyak yang telah diterokai, cuma belum dimajukan, berbanding dengan kemamuan negara lain.” Analist yang berpangkalan di Britain Mohammad al–Galalni, memberitahu Canadia Press bahawa dari 526 kawasan penggerudian baru hanya 125 telah dibuka.
Akan tetapi yang paling besar menanti – apa yang disebut oleh perunding minyak sebagai pusat besar industri itu -- berada di kawasan gurun pasir Iraq. Ini merupakan telaga ‘dara’ di planet ini, dan mempunyai potensi untuk melonjakkan Iraq menjadi No. 1 dalam simpanan minyaknya. Kawasan ini tidak ramai dihuni manusia dan kurang kena sabotaj berbanding beberapa pusat pengeluar lain dibahagian utara, dekat Kirkuk dan di bahagian selatan dekat Basra. Aram Roston daripada ‘The Nation’ meramalkan bahawa gurun pasir di bahagian barat Iraq itu memang mengandungi “kakayaan yang tidak ternilai.” Iraq juga mungkin mempunyai simpanan gas asli yang setakat kini masih belum diterokai lagi.
Itupun kita belum tahu kisah yang sepenuhnya Bergantung pada bagaimana undang-undang minyak Iraq akan dikarang, simpanan minyak negara itu boleh menjadi masalah besar kepada OPEC, satu impian di ikukota Barat selama tiga dekad. James Paul meramalkan bahawa kalaupun sebelum Iraq bejaya mencapai potensi pengluaran yang maksima besamaan dengan 8 juta tong setiap hari, syarikat minyak akan mendapat keuntungan yang amat besar daripada sistem minyak antarabangsa. OPEC akan menjadi lemah oleh pengunduran salah satu pngeluar utamanya daripada sistem kuota OPEC.” Bergantung kepada bagaiamana keadaan berubah dalam masa beberapa bulan yang akan datang, syarikat minyak barat boleh berjaya menguasai pengeluaran minyak, ataupun keraguan, yang amat dipengaruhi oleh Amerika Syarikat yang mampu keluar daripada kartel itu semasekali.
Para analis dan para pegawai di Kementerian Minyak Iraq menjangkakan apabila selesai segala cakap-cakap nanti, yang menjadi pemenang besar nanti ialah Empat Syarikat Besar yang lebih dikenali sebagai ‘The Big Four’— syarikat minyak amerika, Exxon-Mobile dan Chevron; syarekat British BP-Amoco dan syarikat Belanda Royal Dutch-Shell. Inlah syarikat yang meguasai pasaran minyak dunia. Ibrahim Mohammed, seorng perunding industri dengan hubungan rapat dengan Kementerian Minyak Iraq, memberitahu Associated Press bahawa keyakinan di kalangan kakitangan kementerian berkata bahawa syarikat besar AS akan menang sebahagian besar kontrak itu. “kemungkinan besar Kerajaan yang baru ini akan dipengaruhi oleh Amerika Syrikat,” kata beliau.
Semasa sekatan dikuatkuasakan selama 12 tahun, ‘Big Four’ telah dipaksa berada di pinggir sahaja memerhatikan Saddam Hussein berunding dengan China, Peranchis, Russia dan pihak lain (walaupun wujud sekatan, Amerika Sarikat akhirya mendapat 37 persen minyak Iraq ketika itu. Demikian yang diketahui oleh satu jawatankuasa bebas yang menyiasat progam minyak-untuk-makanan, tetapi hampir semua itu telah diraih melalui syarikat asing. Dalam ucapannya pada 1999, Dick Cheney ketika itu CEO satu syarikat perkhidmatan minyak, Halliburton, telah memberitahu hadirin di London bahawa Timur Tengah di mana Barat akan mendapati tambahan 50 juta tong minyak sehari yang diaramalkanya diperlukan pada 2010, tetpi, dia mengeluh, “walaupun syarikat begitu ghairah mahu mendapat peluang itu, kemajuan keadaan memaang lembab.”
Kerana curiga bahawa China dan Russia mungkin mendapat apa yang dikatakan bahan tenaga dunia yang paling berharga, pemimpin industri telah mengusahakan lobi yang keras agar berlaku perubahan regim sepanjang 1990-an. Dengn terpilihnya George W. Bush dan Dck Cheney pada 2000 – satu kejadian pertama kali dalam sejarah AS di mana dua ong veteran industri minyak mendudukk dua jawatan tratas ngara -- sudah tentu eakan mendapa ‘ruang yang lebih luas” kepada kekayaan minyak di rantau itu, yang selama ini terlepas daripada cengkaman mereka. Kalaulah penaklukan AS keatas Iraq telah terjadi semasa era penjajahan satu ratus tahun sebelum ini, syarikat gergasi minyak, yang disokong oleh tenteaa AS., sudah dapat menguasai telaga minyak Iraq dengan mudah sahaja. Terlalu banyak perubahan terjadi sejak itu dari segi budaya dan undang-undang antarabangsa (ketika itu timbalan setiausaha pertahanan Paul Wsolfowitz pernah mencadangkan agar Amerika merembat telaga minyak di Selatan Iraq pada 2002, Collin Powel telah mencemuh cadangan itu sebagai “kerja gila”) Menyedari bagaimana syarikata minyak yang besr-besar menjuarai industri ini setakat ini, adalah menjurus kepada menguasai sebahagian besar simpanan minyak sesuatu negara, sedangkan pada waktu yang sama dari segi teknikalnya kuasa berada di tangan kerajaan Iraq – sebuah kerajaanyaang seolah-olah masih mempunyai kedaulatan – dan kesedaran ini adalah disalut dengan satu tarian yang penuh muslihat mengikut neoklonialisme moden. Cara minyak Iraq dirembat adalah satu kajian yang klasik.
Memang jelas bahawa serangan yang dikepalai oleh AS memang tidak ada kena mengena dengan keselamatan negara ataupun peristiwa September 11. Bekas Setiausaha Perbandharaan, Paul O’Neil, mendedahkan bahawa hanya 11 hari selepas Bush ditabalkan pada awal 2001, pertukaran regim di Iraq sudah menjadi ‘Topik A” di kalangan pegawai pentadbian keselamatan Negara dan bekas Pakar Keganasan Richard Clarke pernah memberitahu Program ‘60 Minutes’ bahawa sehari selepas serangan ke atas New York dan Wahington berlaku, “{Setiausaha Pertahanan Donald} Rumsfeld telah berkata bahawa kita perlu mengebom Iraq.” Beliau menambah: “kami semua menjawab:tidak, tidak, Bukankah Al Qaeda berada di Afghanistan?”
Pada 7 Mac, 2003 dua minggu sebelum Amerika Syarikat menyerang Iraq, ketua inspektor senjata PBB, Hans Blix, telah memberitahu Majlis Keselamatan PBB bahawa sikap Saddam Hussein bekerjasama dengan protokol pemeriksaan telah beransur baik sehingga terserlah ‘mana satu yang aktif dan mana satu yang proaktif’, dan para pemeriksa dapat mengesahkan bahawa Iraq memang bebas daripada senjata yang dilarang dalam sedikit bulan sahaja. Pada hari yang sama ketua IAEA Mohamed ElBaradei melapurkan bahawa tidak ada sebarang bukti wujudanya satu program nuklear yang baru di Iraq dan beliau telah menolak dengan tegasnya dakwaan pentadbiran (Amerika) bahawa tiub aluminium yang disebut oleh Collin Powell semasa mengukuhkan kes temberangnya kepada Majlis Keselaamtan PBB adalah sebahagian program nuklear yang dipulihkan semula.
Akan tetapi perancangan yang serius terhadap peperangan sudahpun bermula pada Februari 2020, seperti yang didedahkan oleh Bob Woodward dalam bukunya “Plan of Attack”. Semasa merancang masa depan kekayaan minyak Iraq memang sudah lama dirancang sebelum itu. Pada Februari 2001, hanya beberapa minggu selepas Bush mengangkat sumpah, pegawai industri tenaga yang sama-sama melobi agar Saddam digulingkan telah berkumpul di Rumah Putih untuk menyertai satu Pasukan ‘Energy Task Force’ pimpinan Dick Cheyney. Walaupun Dick Cheyney akan pergi terus naik ke Mahkamah Agong (Supreme Court) untuk menentukan butiran mesyuarat itu tetap menjadi rahsia, kita dapat tahu juga beberapa perkara, melalui dokumen yang diperolehi oleh kumpulan perundangan konservatif JudicialWatch. Seperti yang ditulis oleh Mark Levine dalam The Nation ($$):
- Ada satu peta Iraq dan satu senarai kepilan berjudul “Iraq for foreing suitors” telah menjadi bahan perbincangan. Peta itu tidak mengandungi banyak garisan-besar negara itu kecuali lokasi simpanan minyak yang utama, dibahagi kepada sembilan blok carigali. Senarai ‘suitor’ yang disertakan mencatat beberapa dozen nama syarikat daripada 30 negara -- tetapi bukan di Amerika Syarikat – nama syarikt itu diambil-kira secara perundingan terus untuk mendapat hak memilikki segelintir kawasan minyak yang berbaki di atas bumi.
Levine menulis, “Bukan sukar sangat untuk berandaian bagaimana para peserta di mesyuarat itu merasakan keadaan yang berbangkit.”
Mengikut New Yorker, pada waktu yang sama, ada satu memo rahsia daripada Majlis Keselamatan Nasional yang ditujukan kepada kekitanagn MKN itu agar “bekerjsama sepenuhnya dengan Energy Task Force kerana ia menimbangkan untuk memperbetul dua bahagian yang tidak berkaitan kepada dasar.” Pasukan pentadbiran keselamatan nasional dijangka menyertai “kerja-kerja mengkaji dasar operasi negara penyangak (rouge states) seperi Iraq dan bertindak terhadap usaha mendapatkan telaga minyak dan gas baru dan yang sudah ada.”
Perancangan juga sedang berjalan di State Department. Dengan tajaan “Future of Iraq Project,” satu kumpulan “Oil and Energy Working Group” telah ditubuhkan. Keanggotaan penuh kumpulan itu ialah – seperti yang dilapurkan oleh Finncial Times “pakar minyak Iraq, perunding antarabngsa” dan pegawai State department – masih lagi dirahsiakan namanya, tetapi antara mereka itu, mengikut Antonia Juhasz dalam bukunya “The Bush Agenda” terdapat Ibrahim Bahr al-Uloum, yang akan berkhidmat di dalam kabinet Iyad Alalwi semasa penubuhan Majlis Pemerintahan Iraqibawah pengawasan State Deparmnent, dan kemudiannya sebagai menteri minyak Iraq pada 2005. Kumpulan itu berpendapat bahawa minyak Iraq harus terbuka kepada syairikat minyak antarabangsa secepat mungkin selepas peperangan itu.”
Akan tetapi para ekskutif ‘Big Oil’ bukan sahaja mahukah minyak Iraq; mereka mahukan peruntukan syarat yang tidak dapat dierima akal kecuali dirundingkan dengan muncung senapang. Khususnya mereka mahukan kerajaan Iraq terlibat dalam PSA (Production Service Agreements) untuk mendapatkan minyak Iraq.
PSA, telah mula-mula dicipta pada 1960-an merupakan alat kepada neo-kolonialisme yang lebih baik, lebih lembut; mereka membenarkan negara minyak mengekalkan hak kuasa teknikal dan keuntungan yang begitu tinggi dikunci dalam kuasa pengawalan syarikat multinasional dengan margin keuntungan yang begitu tinggi – sehingga 13 kali ganda menjadi sasaran minima syarikat minyak. Demikian yang disebut oleh satu analisis sebuah syarikat pemerhati yang berpangkalan di Britain ‘Oil Wachdog Platform (PDF).
Greg Muttit, seorang analis dengan kumpulan itu merakamkan:
Selalunya kontrak semacam itu digunakan dalam negara yang mempunyai telaga minyak yang terhad ataupun sukar. Dan di zaman ia memerlukan risiko tinggi untuk mencarigali. Kontrak semacam itu tidak seahrusnya digunakan di negara seperi Iraq, di mana terdapat kawasan yang luas yang sudah dikenali dan amat murah untuk digali. Sebagai contoh, kontrak semacam itu tidak digunkan di Iran, Kuait atapn Arab Saudi, semuanya mendpat hak menguasai minykanya.
Malahan, tambah Muttit, dari tujuh Negara pengluar minyak yang utama, hanya Russia menggunakan kontrak PSA, dan semua itu tlahditandatangani semasa ekonomi kita melalui fasa ‘terapi kejutan’ pada awal 1990-an. Beberapa negara-iran Iraq yang kaya dengan minyak mempunyai perlembagan yang secara khususnya menghalang kuasa asing keatas simpanan bahan tenaga mereka.
Kontrak PSA selalunya untuk jangka panjang 0 – hingga 40 tahun – dan mengandungi "stabilization clauses" (Klos Pengimbang) yang melindunginya daripada perubahan undang-undang di masa hadapan. Seperti yang dikatakan oleh Muttit, kerajaan masa depan “boleh dihalang untuk meluluskan undang-undang baru ataupun dasar yang baru.” Ini bermakna sebagai contohnya, seandainya kerajaan Iraq di masa hadapan “mahu meluluskan undang-undang hak asasi manusia, ataupun mahu memperekanalkan gaji minima (dan ia) menyentuh keuntungan syarikat, sama ada undang-undang itu tidak boleh dikuatkuasakan pada operasi syarikat ataupun kerajaan terpaksa mebayar pampasan kepada syarikat kerana keuntungannya yang terjejas.” Inilah yang disebut Hak Kedaulatan. Perjanjian itu sudah menjadi begitu mwnyulitkan kerana mereka hanya menguasai 12 persen simpanan minyak dunia, kalau mengikut Inernational Energy Agency. Apapun PSA akan merupakan kontrak yang menjadi alat masa depan projek Iraq untuk panduan kerajaan Iraq yang rapuh. Mengikut Financial Times, “ramai dalam kumpulan “itu yang betelagah untuk struktur kontrak; seorang anggota Kurdish memberitahu FT, setiap orang kerap menyebut semula untuk menggunakan PSA.”
Sesungguhnya rencana untuk mewujudkan bingkai perundangan untuk perjanjian minyak Iraq perlu dikaji dalam konteks transformasi keseluruhan ekonomi Iraq. Yang jelas ada tanggapan mahu mendapatkan satu agenda korporat yang radikal sepanjang tempoh “Coalition Provisional Authority” di mana tentera Amerika yang menakluk adalah merupakan ‘de facto dictatorship’. Itulah yang sebenarnya terjadi: semasa di bawah L. Paul Bremer, Ketua CPA, cukai korporat telah dikurangkan, dan satu cukai scecara purat telah diwujudkan, peraturan membenarkan syarikat multinasional membawa balik semua keuntungan mereka daripada Iraq dan pelbagai siri peruntukan lain telah diwujudkan. Semua itu telah dirangkumkan ke dalam Perlembagaan Iraq dan masih berkuatkuasa hingga kini. Antara yang termaktub dalam Perlembagan berbeza dengan kebanyakan perngeluar minyak yang lain, ialah syarat bahawa kerajaan “membangunkan kekayaan minyak dan gas – bergantung pada teknik yang paling moden dari sudut prinsip pasaran dan pelaburan.” Peruntukan itu memberi hak kepada syarikat asing menerima habuan besar untuk minyak Iraq buat kali pertama dalam 230 tahun sejak sektor minyak telah dimilik-negarakan pada 1975.
.
Herbert Docena, seorang penyelidik dengan NGO Focus di Global South, pernah menulis bahawa draf awal perlembagaan itu telah dirundingkan oleh rakyat Iraq yang mengimpikan satu sistem kebajikan ala Scandinavia di gurun pasir Arabia, di mana kekayaan minyak yang besar itu dibelanjakan untuk kepentingan setiap rakyat Iraq dalm bidang pendidikan, kesihatan, perumahan, dan perkhidmatan sosial yang lain.” Draf itu mengsyorkan bahawa “Keadilan sosial” adalah asas pembangunan masyarakat.”
Apa yang terjadi antara draf awal dan perlembagaan yang akhirnya diperaku oleh orang Iraq? Mengikut Docena:
Semasa Duta AS ke Iraq (Zalmay Khalizad) dan pasukannya serta diplomat British berada di sana, beberapa anggota jawatankuasa perlembagaan yang berbangsa Iraq mendapati peranan mereka dikurangkan menjadi pemerhati sahaja. Ada soerang anggota Shiah merungut: “Kami belum lagi memainkan peranan besar dalam merangka perlembagaan. Kami rasa kami telah dipinggirkan.”Seorang perunding Sunni berkata: “Perlembagaan ini telah sengaja di “masak” di dapur Amerika dan bukan di Iraq.” Kalau perlembagana itu dibuat di Washington DC tentulah sampai masanya untuk multinasional asing menguasai sehingga 87 persen minyak Iraq, mengikut apa yang di jangka oleh Kementerian Minyak. Kalau PSA menjadi undang-undang negar ini – dan masih lagi ada urusan kontrak yang membolehkan syarikat asing melabur dalam sektor ini tanpa memberikan mereka menguasai keuntungan yang begitu tinggi – negara yang sudah hancur-lebur kerana peperangan ini akan kerugian sehingga 194 billion dollar dalam bentuk cukai pada hanya 12 telaga minyak yang dibangunkan. Ini adalah mengikut perkiraan Platform dimana harga minyak dianggarkan pada paras $40 setiap tong, dan ketika menulis artikel ini ia berharga $59 setiap tong. Ini adalah enam kali bajet tahunan negara.
Untuk menyempurnakan penipuan besar itu, pakatan yang menjajah terpaksa menumpaskan kumpulan penentang Iraq, dengan menentukan rakyat Iraq yang menyenangi penjajah dilantik di tempat kedudukan yang sesuai untuk membolehkan kerajaan baru Iraq itu akan bertugas untuk menyempurnakan nafsu serakah ‘The Big Four.
Bersambung….bahagian 2..
Terjemahan -Marhaintua-
Petro-Kartel Bush Semakin Menguasai Minyak Iraq
(Bush's Petro-Cartel Almost Has Iraq's Oil)
Ketika Iraq sedang mendekati jurang peperangan saudara, empat syarikat besar minyak semakin hampir menguasai simpanan minyak yang dikenali dalam industri petroleum sebagai ‘hadiah besar’.
By Joshua Holland
10/18/06 "AlterNet" -- --
Iraq sedang menyimpan minyak mentah yang paling berharga di dunia dan segala peraturan akan menentukan siapa nanti yang akan menguasai minyak ini dan apakah syarat yang akan dikenakan. Kerajaan Iraq sedang dihantui tarikh penentuan yang dikenakan oleh negara-negara kaya di dunia, agar menyudahkan undang-undang minyaknya. Analis industri menjangkakan bahawa keputusannya nanti akan menyimpang jauh daripada undang-undang yang menguasai jirannya yang kaya dengan minyak juga, sambil memberikan syarikat multinasional satu pulangan yang tinggi kadarnya berbanding habuan yang diterima oleh pengeluar minyak utama lain dan sekaligus mengacip kuasa mereka keatas apa yang disebut oleh George Bush sebagai ‘patrimoni’ Iraq untuk beberapa dekad, tanpa mengambil kira apakah jenis dasar yang akan diamalkan oleh kerajaan pilihan (rakyat) di masa akan datang.
Simpanan bahan tenaga Iraq memang merupakan satu hadiah yang terlalu besar. Mengikut ‘Department of Energy’ AS, “ Iraq menyimpan 112 bilion tong simpanan minyak yang dapat disahkan, nombor dua terbesarnya di dunia ini (di belakang Arab Saudi) beserta sekitar 220 bilion tong sumber yang serba mungkin. Potensi Iraq yang sebenar mungkin juga lebih besar dari yang ini, namun, kerana negara itu masih belum lagi habis dicarigali disebabkan terlalu lama terjebak dalam peperangan dan terhukum oleh sekatan ekonomi.” Sebagai perbandingan Arab Saudi memilikki 260 bilion tong simpanan yang sahih.
Minyak Iraq amat dekat dengan permukaan dan mudah untuk disedut keluar, menjadikan ia amat menguntungkan. James Paul, Pengarah Ekskutif Global Policy Forums, menjelaskan bahawa syarikat minyak “boleh menghasilkan satu tong minyak Iraq dengan harga kurang dari $1.50 dan mungkin juga tidak sampai $1.00 termasuk kos menggerudi, pembangunan telaga minyak dan kos pengeluaran.” Bandingkan dengan kawasan lain di mana minyk dianggap murah untuk dihasilkan pada kadar $5.00 setiap tong atau di Lautan Utara (North Sea) di mana kos pengeluaran mungkin mencecah $12-16 setiap tong. Sektor minyak Iraq masih lagi belum dibangukan dengan penuhnya Bekas Menteri Minyak Iraq, Issam Chalabi (tidak ada pertalian darah dengan anak emas kumpulan neokon, Ahmed Chalabi) telah memberitahu Associated Press “Iraq memilikiki lebih banyak telaga minyak yang telah diterokai, cuma belum dimajukan, berbanding dengan kemamuan negara lain.” Analist yang berpangkalan di Britain Mohammad al–Galalni, memberitahu Canadia Press bahawa dari 526 kawasan penggerudian baru hanya 125 telah dibuka.
Akan tetapi yang paling besar menanti – apa yang disebut oleh perunding minyak sebagai pusat besar industri itu -- berada di kawasan gurun pasir Iraq. Ini merupakan telaga ‘dara’ di planet ini, dan mempunyai potensi untuk melonjakkan Iraq menjadi No. 1 dalam simpanan minyaknya. Kawasan ini tidak ramai dihuni manusia dan kurang kena sabotaj berbanding beberapa pusat pengeluar lain dibahagian utara, dekat Kirkuk dan di bahagian selatan dekat Basra. Aram Roston daripada ‘The Nation’ meramalkan bahawa gurun pasir di bahagian barat Iraq itu memang mengandungi “kakayaan yang tidak ternilai.” Iraq juga mungkin mempunyai simpanan gas asli yang setakat kini masih belum diterokai lagi.
Itupun kita belum tahu kisah yang sepenuhnya Bergantung pada bagaimana undang-undang minyak Iraq akan dikarang, simpanan minyak negara itu boleh menjadi masalah besar kepada OPEC, satu impian di ikukota Barat selama tiga dekad. James Paul meramalkan bahawa kalaupun sebelum Iraq bejaya mencapai potensi pengluaran yang maksima besamaan dengan 8 juta tong setiap hari, syarikat minyak akan mendapat keuntungan yang amat besar daripada sistem minyak antarabangsa. OPEC akan menjadi lemah oleh pengunduran salah satu pngeluar utamanya daripada sistem kuota OPEC.” Bergantung kepada bagaiamana keadaan berubah dalam masa beberapa bulan yang akan datang, syarikat minyak barat boleh berjaya menguasai pengeluaran minyak, ataupun keraguan, yang amat dipengaruhi oleh Amerika Syarikat yang mampu keluar daripada kartel itu semasekali.
Para analis dan para pegawai di Kementerian Minyak Iraq menjangkakan apabila selesai segala cakap-cakap nanti, yang menjadi pemenang besar nanti ialah Empat Syarikat Besar yang lebih dikenali sebagai ‘The Big Four’— syarikat minyak amerika, Exxon-Mobile dan Chevron; syarekat British BP-Amoco dan syarikat Belanda Royal Dutch-Shell. Inlah syarikat yang meguasai pasaran minyak dunia. Ibrahim Mohammed, seorng perunding industri dengan hubungan rapat dengan Kementerian Minyak Iraq, memberitahu Associated Press bahawa keyakinan di kalangan kakitangan kementerian berkata bahawa syarikat besar AS akan menang sebahagian besar kontrak itu. “kemungkinan besar Kerajaan yang baru ini akan dipengaruhi oleh Amerika Syrikat,” kata beliau.
Semasa sekatan dikuatkuasakan selama 12 tahun, ‘Big Four’ telah dipaksa berada di pinggir sahaja memerhatikan Saddam Hussein berunding dengan China, Peranchis, Russia dan pihak lain (walaupun wujud sekatan, Amerika Sarikat akhirya mendapat 37 persen minyak Iraq ketika itu. Demikian yang diketahui oleh satu jawatankuasa bebas yang menyiasat progam minyak-untuk-makanan, tetapi hampir semua itu telah diraih melalui syarikat asing. Dalam ucapannya pada 1999, Dick Cheney ketika itu CEO satu syarikat perkhidmatan minyak, Halliburton, telah memberitahu hadirin di London bahawa Timur Tengah di mana Barat akan mendapati tambahan 50 juta tong minyak sehari yang diaramalkanya diperlukan pada 2010, tetpi, dia mengeluh, “walaupun syarikat begitu ghairah mahu mendapat peluang itu, kemajuan keadaan memaang lembab.”
Kerana curiga bahawa China dan Russia mungkin mendapat apa yang dikatakan bahan tenaga dunia yang paling berharga, pemimpin industri telah mengusahakan lobi yang keras agar berlaku perubahan regim sepanjang 1990-an. Dengn terpilihnya George W. Bush dan Dck Cheney pada 2000 – satu kejadian pertama kali dalam sejarah AS di mana dua ong veteran industri minyak mendudukk dua jawatan tratas ngara -- sudah tentu eakan mendapa ‘ruang yang lebih luas” kepada kekayaan minyak di rantau itu, yang selama ini terlepas daripada cengkaman mereka. Kalaulah penaklukan AS keatas Iraq telah terjadi semasa era penjajahan satu ratus tahun sebelum ini, syarikat gergasi minyak, yang disokong oleh tenteaa AS., sudah dapat menguasai telaga minyak Iraq dengan mudah sahaja. Terlalu banyak perubahan terjadi sejak itu dari segi budaya dan undang-undang antarabangsa (ketika itu timbalan setiausaha pertahanan Paul Wsolfowitz pernah mencadangkan agar Amerika merembat telaga minyak di Selatan Iraq pada 2002, Collin Powel telah mencemuh cadangan itu sebagai “kerja gila”) Menyedari bagaimana syarikata minyak yang besr-besar menjuarai industri ini setakat ini, adalah menjurus kepada menguasai sebahagian besar simpanan minyak sesuatu negara, sedangkan pada waktu yang sama dari segi teknikalnya kuasa berada di tangan kerajaan Iraq – sebuah kerajaanyaang seolah-olah masih mempunyai kedaulatan – dan kesedaran ini adalah disalut dengan satu tarian yang penuh muslihat mengikut neoklonialisme moden. Cara minyak Iraq dirembat adalah satu kajian yang klasik.
Memang jelas bahawa serangan yang dikepalai oleh AS memang tidak ada kena mengena dengan keselamatan negara ataupun peristiwa September 11. Bekas Setiausaha Perbandharaan, Paul O’Neil, mendedahkan bahawa hanya 11 hari selepas Bush ditabalkan pada awal 2001, pertukaran regim di Iraq sudah menjadi ‘Topik A” di kalangan pegawai pentadbian keselamatan Negara dan bekas Pakar Keganasan Richard Clarke pernah memberitahu Program ‘60 Minutes’ bahawa sehari selepas serangan ke atas New York dan Wahington berlaku, “{Setiausaha Pertahanan Donald} Rumsfeld telah berkata bahawa kita perlu mengebom Iraq.” Beliau menambah: “kami semua menjawab:tidak, tidak, Bukankah Al Qaeda berada di Afghanistan?”
Pada 7 Mac, 2003 dua minggu sebelum Amerika Syarikat menyerang Iraq, ketua inspektor senjata PBB, Hans Blix, telah memberitahu Majlis Keselamatan PBB bahawa sikap Saddam Hussein bekerjasama dengan protokol pemeriksaan telah beransur baik sehingga terserlah ‘mana satu yang aktif dan mana satu yang proaktif’, dan para pemeriksa dapat mengesahkan bahawa Iraq memang bebas daripada senjata yang dilarang dalam sedikit bulan sahaja. Pada hari yang sama ketua IAEA Mohamed ElBaradei melapurkan bahawa tidak ada sebarang bukti wujudanya satu program nuklear yang baru di Iraq dan beliau telah menolak dengan tegasnya dakwaan pentadbiran (Amerika) bahawa tiub aluminium yang disebut oleh Collin Powell semasa mengukuhkan kes temberangnya kepada Majlis Keselaamtan PBB adalah sebahagian program nuklear yang dipulihkan semula.
Akan tetapi perancangan yang serius terhadap peperangan sudahpun bermula pada Februari 2020, seperti yang didedahkan oleh Bob Woodward dalam bukunya “Plan of Attack”. Semasa merancang masa depan kekayaan minyak Iraq memang sudah lama dirancang sebelum itu. Pada Februari 2001, hanya beberapa minggu selepas Bush mengangkat sumpah, pegawai industri tenaga yang sama-sama melobi agar Saddam digulingkan telah berkumpul di Rumah Putih untuk menyertai satu Pasukan ‘Energy Task Force’ pimpinan Dick Cheyney. Walaupun Dick Cheyney akan pergi terus naik ke Mahkamah Agong (Supreme Court) untuk menentukan butiran mesyuarat itu tetap menjadi rahsia, kita dapat tahu juga beberapa perkara, melalui dokumen yang diperolehi oleh kumpulan perundangan konservatif JudicialWatch. Seperti yang ditulis oleh Mark Levine dalam The Nation ($$):
- Ada satu peta Iraq dan satu senarai kepilan berjudul “Iraq for foreing suitors” telah menjadi bahan perbincangan. Peta itu tidak mengandungi banyak garisan-besar negara itu kecuali lokasi simpanan minyak yang utama, dibahagi kepada sembilan blok carigali. Senarai ‘suitor’ yang disertakan mencatat beberapa dozen nama syarikat daripada 30 negara -- tetapi bukan di Amerika Syarikat – nama syarikt itu diambil-kira secara perundingan terus untuk mendapat hak memilikki segelintir kawasan minyak yang berbaki di atas bumi.
Levine menulis, “Bukan sukar sangat untuk berandaian bagaimana para peserta di mesyuarat itu merasakan keadaan yang berbangkit.”
Mengikut New Yorker, pada waktu yang sama, ada satu memo rahsia daripada Majlis Keselamatan Nasional yang ditujukan kepada kekitanagn MKN itu agar “bekerjsama sepenuhnya dengan Energy Task Force kerana ia menimbangkan untuk memperbetul dua bahagian yang tidak berkaitan kepada dasar.” Pasukan pentadbiran keselamatan nasional dijangka menyertai “kerja-kerja mengkaji dasar operasi negara penyangak (rouge states) seperi Iraq dan bertindak terhadap usaha mendapatkan telaga minyak dan gas baru dan yang sudah ada.”
Perancangan juga sedang berjalan di State Department. Dengan tajaan “Future of Iraq Project,” satu kumpulan “Oil and Energy Working Group” telah ditubuhkan. Keanggotaan penuh kumpulan itu ialah – seperti yang dilapurkan oleh Finncial Times “pakar minyak Iraq, perunding antarabngsa” dan pegawai State department – masih lagi dirahsiakan namanya, tetapi antara mereka itu, mengikut Antonia Juhasz dalam bukunya “The Bush Agenda” terdapat Ibrahim Bahr al-Uloum, yang akan berkhidmat di dalam kabinet Iyad Alalwi semasa penubuhan Majlis Pemerintahan Iraqibawah pengawasan State Deparmnent, dan kemudiannya sebagai menteri minyak Iraq pada 2005. Kumpulan itu berpendapat bahawa minyak Iraq harus terbuka kepada syairikat minyak antarabangsa secepat mungkin selepas peperangan itu.”
Akan tetapi para ekskutif ‘Big Oil’ bukan sahaja mahukah minyak Iraq; mereka mahukan peruntukan syarat yang tidak dapat dierima akal kecuali dirundingkan dengan muncung senapang. Khususnya mereka mahukan kerajaan Iraq terlibat dalam PSA (Production Service Agreements) untuk mendapatkan minyak Iraq.
PSA, telah mula-mula dicipta pada 1960-an merupakan alat kepada neo-kolonialisme yang lebih baik, lebih lembut; mereka membenarkan negara minyak mengekalkan hak kuasa teknikal dan keuntungan yang begitu tinggi dikunci dalam kuasa pengawalan syarikat multinasional dengan margin keuntungan yang begitu tinggi – sehingga 13 kali ganda menjadi sasaran minima syarikat minyak. Demikian yang disebut oleh satu analisis sebuah syarikat pemerhati yang berpangkalan di Britain ‘Oil Wachdog Platform (PDF).
Greg Muttit, seorang analis dengan kumpulan itu merakamkan:
Selalunya kontrak semacam itu digunakan dalam negara yang mempunyai telaga minyak yang terhad ataupun sukar. Dan di zaman ia memerlukan risiko tinggi untuk mencarigali. Kontrak semacam itu tidak seahrusnya digunakan di negara seperi Iraq, di mana terdapat kawasan yang luas yang sudah dikenali dan amat murah untuk digali. Sebagai contoh, kontrak semacam itu tidak digunkan di Iran, Kuait atapn Arab Saudi, semuanya mendpat hak menguasai minykanya.
Malahan, tambah Muttit, dari tujuh Negara pengluar minyak yang utama, hanya Russia menggunakan kontrak PSA, dan semua itu tlahditandatangani semasa ekonomi kita melalui fasa ‘terapi kejutan’ pada awal 1990-an. Beberapa negara-iran Iraq yang kaya dengan minyak mempunyai perlembagan yang secara khususnya menghalang kuasa asing keatas simpanan bahan tenaga mereka.
Kontrak PSA selalunya untuk jangka panjang 0 – hingga 40 tahun – dan mengandungi "stabilization clauses" (Klos Pengimbang) yang melindunginya daripada perubahan undang-undang di masa hadapan. Seperti yang dikatakan oleh Muttit, kerajaan masa depan “boleh dihalang untuk meluluskan undang-undang baru ataupun dasar yang baru.” Ini bermakna sebagai contohnya, seandainya kerajaan Iraq di masa hadapan “mahu meluluskan undang-undang hak asasi manusia, ataupun mahu memperekanalkan gaji minima (dan ia) menyentuh keuntungan syarikat, sama ada undang-undang itu tidak boleh dikuatkuasakan pada operasi syarikat ataupun kerajaan terpaksa mebayar pampasan kepada syarikat kerana keuntungannya yang terjejas.” Inilah yang disebut Hak Kedaulatan. Perjanjian itu sudah menjadi begitu mwnyulitkan kerana mereka hanya menguasai 12 persen simpanan minyak dunia, kalau mengikut Inernational Energy Agency. Apapun PSA akan merupakan kontrak yang menjadi alat masa depan projek Iraq untuk panduan kerajaan Iraq yang rapuh. Mengikut Financial Times, “ramai dalam kumpulan “itu yang betelagah untuk struktur kontrak; seorang anggota Kurdish memberitahu FT, setiap orang kerap menyebut semula untuk menggunakan PSA.”
Sesungguhnya rencana untuk mewujudkan bingkai perundangan untuk perjanjian minyak Iraq perlu dikaji dalam konteks transformasi keseluruhan ekonomi Iraq. Yang jelas ada tanggapan mahu mendapatkan satu agenda korporat yang radikal sepanjang tempoh “Coalition Provisional Authority” di mana tentera Amerika yang menakluk adalah merupakan ‘de facto dictatorship’. Itulah yang sebenarnya terjadi: semasa di bawah L. Paul Bremer, Ketua CPA, cukai korporat telah dikurangkan, dan satu cukai scecara purat telah diwujudkan, peraturan membenarkan syarikat multinasional membawa balik semua keuntungan mereka daripada Iraq dan pelbagai siri peruntukan lain telah diwujudkan. Semua itu telah dirangkumkan ke dalam Perlembagaan Iraq dan masih berkuatkuasa hingga kini. Antara yang termaktub dalam Perlembagan berbeza dengan kebanyakan perngeluar minyak yang lain, ialah syarat bahawa kerajaan “membangunkan kekayaan minyak dan gas – bergantung pada teknik yang paling moden dari sudut prinsip pasaran dan pelaburan.” Peruntukan itu memberi hak kepada syarikat asing menerima habuan besar untuk minyak Iraq buat kali pertama dalam 230 tahun sejak sektor minyak telah dimilik-negarakan pada 1975.
.
Herbert Docena, seorang penyelidik dengan NGO Focus di Global South, pernah menulis bahawa draf awal perlembagaan itu telah dirundingkan oleh rakyat Iraq yang mengimpikan satu sistem kebajikan ala Scandinavia di gurun pasir Arabia, di mana kekayaan minyak yang besar itu dibelanjakan untuk kepentingan setiap rakyat Iraq dalm bidang pendidikan, kesihatan, perumahan, dan perkhidmatan sosial yang lain.” Draf itu mengsyorkan bahawa “Keadilan sosial” adalah asas pembangunan masyarakat.”
Apa yang terjadi antara draf awal dan perlembagaan yang akhirnya diperaku oleh orang Iraq? Mengikut Docena:
Semasa Duta AS ke Iraq (Zalmay Khalizad) dan pasukannya serta diplomat British berada di sana, beberapa anggota jawatankuasa perlembagaan yang berbangsa Iraq mendapati peranan mereka dikurangkan menjadi pemerhati sahaja. Ada soerang anggota Shiah merungut: “Kami belum lagi memainkan peranan besar dalam merangka perlembagaan. Kami rasa kami telah dipinggirkan.”Seorang perunding Sunni berkata: “Perlembagaan ini telah sengaja di “masak” di dapur Amerika dan bukan di Iraq.” Kalau perlembagana itu dibuat di Washington DC tentulah sampai masanya untuk multinasional asing menguasai sehingga 87 persen minyak Iraq, mengikut apa yang di jangka oleh Kementerian Minyak. Kalau PSA menjadi undang-undang negar ini – dan masih lagi ada urusan kontrak yang membolehkan syarikat asing melabur dalam sektor ini tanpa memberikan mereka menguasai keuntungan yang begitu tinggi – negara yang sudah hancur-lebur kerana peperangan ini akan kerugian sehingga 194 billion dollar dalam bentuk cukai pada hanya 12 telaga minyak yang dibangunkan. Ini adalah mengikut perkiraan Platform dimana harga minyak dianggarkan pada paras $40 setiap tong, dan ketika menulis artikel ini ia berharga $59 setiap tong. Ini adalah enam kali bajet tahunan negara.
Untuk menyempurnakan penipuan besar itu, pakatan yang menjajah terpaksa menumpaskan kumpulan penentang Iraq, dengan menentukan rakyat Iraq yang menyenangi penjajah dilantik di tempat kedudukan yang sesuai untuk membolehkan kerajaan baru Iraq itu akan bertugas untuk menyempurnakan nafsu serakah ‘The Big Four.
Bersambung….bahagian 2..
Terjemahan -Marhaintua-
0 Comments:
Post a Comment
<< Home