Monday, January 08, 2007

Engkar Kerana Sedar

Engkar Kerana Sedar?
(Conscientious Rejector?)

Leftenan Muda masih degil dan engkar dikerah bertugas di Iraq, menyebut peperangan itu tidak sah. Hukuman enam tahun menanti beliau. Perbicaran awal dijadualkan pada hari Khamis.

By the Hot Zone Team, Tue Jan 2, 6:38 PM ET

Terjemahan: -marhaintua-

Leftenan Muda Ehren Watada, berusia 28 tahun . seorang peribumi kelahiran Hawaai, merupakan seorang pegawai bertauliah AS yang julung kali menyatakan secara terbuka keengganan berkhidmat di Iraq. Dia telah membuat pengumum itu Jun lalu dengan alasan peperangan itu adalah tidak sah.

Lt. Watada adalah berpangkalan di Fort Lewis, Washington, menganggotai 3rd Brigade (Stryker), 2nd Infantry Division. Dia tetap berada di pengkalan tentera, lantas mengelak dikenakan tuduhan lari daripada tugasnya.

Namun, dia menghadapi satu tuduhan “engkar menganggotai gerakan entera’ dan empat tuduhan “kelakuan tidak sepadan seorang pegawai dan wirawan.” Kalau didapati bersalah, dia menghadapi hukuman enam tahun penjara .

First Lt. Ehren WatadaPhoto courtesy: Jeff Paterson/thankyoult.org

Mahkamah tentera dijangka bersidang pada 5 Fberuari. Satu sidang pra-perbicaraan dijadualkan pada 4 Januari, ditambah dengan satu skop kontroversi: pihak tentera telah mmengarahkan dua orang wartawan bebas, Sarah Olson dan Dahr Jamail, memberi keterangan menyanggah Lt. Watada pada perbicaraan itu. Kedua-dua wartawan sedang menyanggah sapina mahkamah. Kevin Sites baru-baru ini telah bercakap dengan Lt. Watada mengenai alasan kenapa dia bertindak demikian, kontroversi keputusannya dan bagaimana dia menghadapi kerenah yang timbul.

Lt. Watada telah bercakap melalui telefon daripada rumah keluarganya di Hawaai..

KEVIN SITES: Semasa anda menganggotai tentera, AS baru sahaja menyerang Iraq dan kini kamu enggan pergi ke sana. Ada kritik berkata ini adalah mengelirukan. Anda telah angkat sumpah ketika mendapat latihian dulu, tetapi kini anda enggan berjuang. Bolehkah anda jelaskan apa sebabnya?

EHREN WATADA: Memang. Saya fikir pada Mac 2003 dulu ketika masuk tentera, saya adalah seperti ramai rakyat Amerika lain, percaya kata-kata pentadbiran yang menyebut bahawa bahaya daripada Iraq memang amat nyata – memang wujud senjata pemusnah di merata Iraq, terdapat stokpail (simpanan besar) dan oleh kerana Saddam Hussein mempunyai hubungan dengan al-Qaeda (kononnya) dan gerakan pengganas pada 9/11, bahaya itu amat mengancam dan kita perlu menakluk Iraq dengan segera untuk menumpulkan bahaya tersebut.

Sejak itu, saya fikir seperti ramai rakyat Amerika yang lain timbul kesedaran, bahawa segala pemberitaan itu adalah pembohongan yang disengajakan untuk memudahkan satu dasar yang direka jauh lebih awal daripada 9/11 untuk menjatuhkan regim Saddam Hussein dan menegakkan kewujudan Amerika di Iraq.

SITES: Cuba terangkan bagaimaan pendapat itu boleh tercetus. Bagaimana anda boleh buat rumusan semacam itu?

WATADA: Saya fikir segala fakta memang sudah sedia ada, memang tidak sukar mencarinya, ia memerlukan kesedian dan minat seseorang yang sanggup mencari kebenaran dan mendapatkan faktanya. Semua itu ada dalam media arus perdana. Cuma, ia mudah terbenam dengan pantas dan disorok dengan pantas juga oleh peristiwa lain dan muncul silih berganti. Ini memerlukan sedikit analisis dengan logik. Kumpulan ‘Iraq Survey Group’ telah muncul dan berkata tidakpun ada senjata pemusnah-massa selepas 1991 dan semasa 2003. Suruhanjaya 9/11 telah menyatakan tidak ada hubungkait antara Iraq dengan 9/11 ataupun al-Qaeda. Presiden sendiri telah berkata lantang bahawa tidak ada sesiapa dalam pentadbirannya yang pernah mencadangkan bahawa wujud hubungkait itu.

Namun segala hubungan kepada al-Qaeda dan senjata pemusnah massa telah disebut dengan lantang. Mereka berkata memang tidak dinafikan betapa wujudnya senjata pemusnah itu sepanjang 2002, 2003, dan 2004. Itulah yang buat mereka mengatakannya selalu. Tetapi kini mereka kata itu adalah disebabkan maklumat perisikan yang silap, bukannya risikan yang dimanipulasi, yang menjadi masalahnya. Kemudian ada pula golongan veteran CIA yang bersuara: “Tidak, itulah maklumat yang disongsangkan..Kami telah beritahu pada mereka memang tidak ada WMD (senjata pemusnah massa) Kami juga telah beritahu tidak ada hubungan dengan al-Qaeda. Dan merka berkata itulah berita yang mereka tidka suka dengar.”

SITES: Apakah anda fikir bahawa anda sudah sedia memilikki segelintir maklumat itu sebelum menganggotai tentera - seandainya betul cakap and bahawa memang banyak maklumat semacam itu di luar sana? Terdapat persoalan untuk berperang itu disebabkan kemungkinan wujudnya WMD ataupun tidak, dan anda semacam sudah menerima penjelasan pentadbiran mengenainya. Kenapa anda berperangai demikian ketika itu?

WATADA: Memang betul, memang ada maklumat yang boleh saya cari di luar sana. Tetapi saya telah menyandarkan harapan dan kepercayaan keatas para pemimpin dalam kerajaan.

SITES: Apakah ada satu peralihan dalam diri anda bila anda membuat keputusan bahawa ini memang sesungguhnya satu peperangan yang tidak sah?

WATADA: Sudah tentu. Semasa saya mengangkat sumpah dulu, sebagi seoang askar dan pegawai tentera, saya bersumpah melindungi perlembagaan – dengan nyawa pun kalau perlu. Segala nilai perlembagaan dan undang-undang yang menjadikan kita bebas sehingga wujudnya demokrasi. Apabila ada satu cabang kerajaan yang dengan niat menipu satu cabang lain dalam kerajaan hanya untuk merelakan peperangan, dan dengan niat menipu rakyat gara-gara mahukan sokongan rakyat jelata, ini merupakan satu pencemaran nilai perlembagaan kita, undang-undang kita, sistem periksa dna imbang, dan pemisahan kuasa.

SITES: Tetapi…leftenan… adakah satu peristiw a khusus yang berlaku di Iraq ataupun di mana pentadbrain pernah berkata ataupun lakukan pada saat tertentu membuatkan anda (berkata) “Aku mesti periksa perkara ini dengan lebih teliti?”

WATADA: Tidak, saya fikir saya semakin pasti apabila peperangan sudah tercetus, dan ia berjalan tanpa keruan, saya mula sangsi, walaupun ketika itu saya memang sudah bersedia untuk pergi. Ada satu ketika saya pernah menawarkan diri secara relahati untuk pergi ke Iraq dengan mana-mana unit yang kekurangan pegawai rendah (muda)..

SITES: Bila waktunya itu?

WATADA: Pada September 2005, kana tetapi apabial saya dapat tahu, dan say mula membaca dan membuat penyelidikan dan mengetahui bahawa pihak pentadbiran sengaja membohong dan menipu rakyat dan Kongres sebab musabab kita pergi berperang, ketika itulah saya membritahu diri “ada sesautu yang tidak kena.”

“Saya dapat melihat keperitan dan kesengsaraan yang terpahat di wajah semua keluarga askar yang menemui ajal mereka. Ketika itulah saya beritahu diri bahwa perkara semacam ini mesti perlu ditamatkan.” – Lt. Ehran Watrada.

SITES: Apakah wujud pengakuan diri juga, maksud saya dari segi pendedahan kepada askar atapun marin yang pulang – tentang jenis bencana perang yang mereka tanggung, pelbagai kisah yang mereka bawa pulang – apakah semua itu mempengaruhi ataupun mencetuskan sebarang faktor menyebabakan anda membuat keputusan begini?

WATADA: Memanglah, secara umumnya apabila kita meletakkan kepercayaan kepada kerajaan, dan apabila kita mempertarungkan nyawa di tangan mereka, ini merupakan satu tanggungjawab yang besar. Kita juga berkata “bila kami serahkan nywa di tangan anda, kami minta anda tidak menyalahgunakan amanah itu, sehinggakan anda membawa kami berperang hanya kerana alasan yang palsu, dan kamu kerah kami berperang sedangkan ia memang tidak perlu langsung.” Kerana kitia mempunyai begitu banyak kerugian, anda tentu faham - askar kita, nyawa kita, anggota badan, minda dan ahli keluarga -- bahawsanya kerajaan dan rakyat jelata berhutang kepada kita.

SITES: Adakah kegusaran kearah itu? Apakah anda pernah melihat askar kita yang pulang dengan ketiadaan anggotanya? Apakah anda juga tertekan kalau-kalau anda juga akan mengalami musibah sehingga kehilangan anggota badan?

WATADA: Tidak, memang tidak ada kaitannya dengan isu itu. Isunya di sini ialah ktia melihat ribuan askar yang pulang. Apakah pengorbanan mereka? Adakah kerana keganasan ataupun menegakkan demokrasi ataupun apa juga alasannya? Saya dapat melihat keperitan dan penderitaan yang terpahat di wajah semua ahli keluarga askar yang ehilangan nyawa. Saya bercakap sendiri bahaa perkara ini mesti ditamatkan. Kita tidak boleh relakan orang berkuasa yang tidak bertanggungjawab dan korup dan terus dengan cara hidu itu kerana mereka tidak dimestikan bertanggungjawab keatas rakyat jelata.

SITES: Adakah anda sedar Letenan, berasakan pendapat anda itu, biar saa bacakan sesuatu daripada satu ucapan anda pada Ogs lalu di satu majlis ‘Veterans for Peace’ (Veteran Untuk Kedamaian). Anda ada berkat: “Ramai yang berkata mengenai Menara Dagang Dunia, semoga tidak berulang lagi, Saya setuju janganlah lagi kita benarkan sesiapa yang mngancam cara hidup kita untuk terus bebas mencengkam kuasa. Sama ada mereka itungganas ataupun pegawai yang dipilih. .Inilah masanya untuk melawan balik, masa untuk berdiri dan berani menentangnnya.” Siapakah yang anda maksudkan bila anda berkata begitu.

WATADA: Saya telah bercakap mengenai sesiapa sahaja. Rakyat Amerika. Bahawasanya kita mempunyai satu tugas dan tanggungjawab, dan peranan melaksanakan sesuatu apabila kita lihat kerajaan mnerelakan jenaah keatas dunia sejagat, apalagi keatas kita. Saya fikir rakyat Amerika sudah kehilangan sifat tanggungjawab itu. Sudah wujud sikap tidak peduli rakyat jelata akan perihal perang.. Itulah sebabnya kenapa askar Amerika sudah merana.

Memang orang sudah tidak kisah sangat akan perang ini, dan ramai rakyat Amerika, disebabka tidak ada an untuk berkhidmat kepada negara, ataupun kerana apa juga sebabnya, kerana cukai tidak dinaikka, mereka tidak ada sesuatu yang personal untuk kerugian dalam perang itu, kerana itu mereka tidak mahu menunjukkan minat. .

SITES: Apakah anda fikir Presiden Bush dan para penasihat beliau bersalah keatas perilaku jenayah dalam melancarkan perang?

WATADA: Itu bukanlah untuk saya menentukannya. Saya fikir terpulang kepada anggota kongres yang baru dilantik menentukan apakah mereka adakan siastan terhadap perang yang diadakan itu, dan perihal perisikan sebelum perang.

SITES: Ini bermakna anda telah membuat penentuan juga. Anda berkata bahawa peperangan itu tidak sah, dan dan selalaunya perbuatan yang tidak sah kena pendakwaan oleh seseorang yang mempunyai niat jenyaah. Betulkah itu?

WATADA: Betul, dan mereka telah mengheret saya ke mahkamah kerananya, tetapi enggan - ataupun kemungkinan besar bahawa pendakwaraya mahkamah tentera nanti tidak akan membenarkan saya mengemukakan bahan bukti dan para saksi untuk menyokong pendirian saya bahawasanya peperangan itu memang haram. Terpulang kepada Kongress menentukan pemimpin kita yang dipilih itu tahu bertanggungjawab.

SITES: Bukankah Kongres yang sama mengundi untuk melancarkan perang itu pada awalnya.? Apakah kamu fikir mereka akan berpaling dan mengaku bahawa mereka sudah tersilap? . Dan mengadakan perbicaraan untuk melakukan perkara itu, bahawasanya mrereka telah berbuat kesilapan juga? Ini semacam satu harapan yang yang tidak akan ada kesampaian.

WATADA: Betul, saya fikir ada sesetengah anggota dewan yang sangup melakukannya manakala yang segelintir lag tidak mahu berbuat begitu. Inilah perjuangannya dan inilah satu perjuangan yang berlaku untuk tahun yang mendatang.


SITES: Biar saya tanya anda, kenapa anda mengambil kputusan menyuarakan hal ini di surat akhbar. Dalam hal ini anda baru berpangkat leftenan muda – tentu ada pegawai lain yang pernah menolak arahan semacam ini, tetapi kamu yang mula-mula sekali mengumumkan ini secara terbuka. Kenapa anda lakukan?

WATADA: Kerana saya mahu jelaskan kepada rakyat Amerika kenapa saya mebuat pendirian begini - bukan kerana saya tamak, bukan juga kerana saya takut. Anda tahu, alasan yang paling penting di sini ialah menyedarkan rakyat Amerika – bahawa wujudnya peperangan sekarang ini. Dan ramai aska r Amerika yang mati setiap hari. Beratus-ratus rakyat Iraq yang mati setiap hari. Anda perlu menunjukkan minat dan nyatakan pendirian anda, serta apa yang anda sanggup lakukan untuk menamatkan perang, seandainya anda percaya bahawa ini adalah salah -- bahawasanya ia tidak sah dan tidak bermoral. Saya fikir saya sudah capai ke tahap itu. Semakin ramai orang menemui saya dan berkata, “kerana anda saya semakin berminat mengetahui apa yang berlaku di Iraq.”

Dan lagi, anda tahu…..saya mahu berikan balik harapan dan inspirasi kecil kepada ramai orang. Sudah lama sangat saya kehilangan harapan, memikirkan tidak ada sesuatu yang boleh saya lakukan tentang apa yang saya lihat, sungguh banyak kesalahannya dan sunggug manyayat hati. Saya fikir ramai orang yang mahu menamatkan perang itu merasa demikian juga - bahawasanya tidak ada apa yang mereka boleh lakukan. Saya fikir dengan menyatakan pendirian saya secara terbuka, dan menyatakan kepercayaan serta bertegas dengan kepercayaan itu ramai orang mendapat keyakinan darinya.

SITES: Anda telah berkata mempunyai hatinurani sendiri dalam situasi ini. Apakah anda mempunyai tanggungjawab kepada pasukan (unit) anda juga Saya mahu bacakan satu ungkapan daripada seorang pengarah komunikasi ‘Veternas of Foreign Affairs’ - Jerry Newsbury..

Beliau berkata: “Lt. Wataada mempunyai satu tanggungjawab untuk disempurnakan. Ini bukan terletak kepada pegawai itu menentukannya, apakah dia akan pergi berperang ataupun tidak. .Pegawai yang lain perlu mengambil tempatnya. Dia perlu memikirkan perkara ini.” Apakah reaksi anda dengan petikan kata-kata ini?

WATADA: Adakah anda tahu apa yang saya buat ini adalah untuk masyarakat tentera. Saya akan menamatkan sesuatu yang berbentuk jenayah, sesuatu yang seharusnya tidak dimulakan pada tahap awal dulu dan sesuatu yang memb uatkan Amerika semakin tidak selamat. Itulah dia ‘ Peperangan di Iraq’. Hanya dengan pergi ke sana dan sanggup ikut serta, melaksanakan tugas ataupun apa diarahkan kepada saya, yang sesungguhnya akan memburukakn keadaan – saya tidak akan memberikan perkhidmatan terbaik untuk negara ini, bukan juga untuk para askar yang berkhidmat bersama saya. Apa yang sedang saya cuba lakukan ialah menamatkan sesuatu, seperti yang saya katakan tadi sesuatu yang haram dan tidak bermoral, supaya semua askar boleh pulang dan tragedi ini boleh ditamatkan.

Nampaknya orang dan pengkritik membuat perbezaan antara satu arahan untuk berkhidmat dan apa-apa juga arahan lain, seolah-olah arahan untuk pergi berkhidmat itu adalah amat berbeza dari arahan yang lagi satu. Setiap arahan tentera mesti ditentukan apakah ia sah ataupun tidak. Kalau ada arahan untuk pergi beperang adalah tidak sah, dan diberikan juga, makanya arahan itu sendiri adalah tidak sah.

SITES: Apa reaksi kawan-kawan dan pegawai lain?

WATADA: Saya tahu ada segelintir orang dalam tentera yang tidak akan bersetuju dengan pendirian saya, dan memang ramai anggota Tentera di segenap peringkat dan pangkat yang telah bersetuju dengan apa yang saya lakukan. Saya melihatnya setiap hari, di mana seseorang yang beruniform atuapun seorang yang bergantugn rezeki, mendekati saya secara peribadi, ataupun secara bersurat, berterima kasih dengan apa yang saya lakukan, dan sama ada menyokong ataupun menghormati pendirian saya.

SITES: Anda menetap di pangkalan ataupun kem tentera, dan ini bukannya satu sitauasi yang menyenangkan hidup anda. Boleh ceritakan sikit bagaimana keadaan di sana?”

WATADA: Saya pernah berfikiran begitu selama ini, tetapi ramai orang yang berhubungan dengan saya secara rapat sudah tidak ada lagi kerana saya telah dialihkan dari sana. Saya tidak lagi menganggotai 3rd Striker Division Saya berada di 1st Corps yang menghormati saya sebagai seorang professional, berhemah tetapi mereka amat renggang dengan saya. Saya tidak fikir ada orang yang sanggup berlibat dengan pendirian yang saya ambil, walau apa caranya pun. Orang mendekati saya secara persendirian dan memberikan sokongan mereka.

SITES: Cuba beritau apakah kemungkinan tindak-balas yang akan anda hadapi dalam mahkamah tentera.

WATADA: Kalau diambil kira segala tuduhan yang dikenakan atas saya dan dirujukkan kepada mahkamah tentera, saya berdepan dengan hukuman penjara maksimum enam tahun, dibuang kerja dengan hina dan kehilangan semua gaji dan elaun.

STES: Apakah anda bersedia menghadapi segala kesan keputusan itu?

WATADA: Sudah tentu dan saya fikir keputusan yang saya ambil hampir satu tahun yang lalu, bulan Januari, ketika saya menghantarkan surat asal meletak jawatan. Saya tahu besar kemugnkinan ada beberapa perkataan yang saya catitkan dalam surat itu, termasuk kepercayaan saya, akan mencetuskan tindakbalas. Namun saya anggap itu sebagai satu pengorbnan dan memang penting untuk berkorban, Itulah juga perasaan saya hari ini.

Saya fikir memang ramai penyokong di luar sana yang merasakan saya seharusnyaa tidak dijadikan contoh , bahawa saya bersuara bagi ramai rakyat Amerika yang sudah semakin sedar bahawa peperangan itu adalah tidak sah dan tidak bermoral dan mesti dihentikan. Dan pihak tentera sepetutnya tidak membuatkan saya sebagai contoh untuk mendera dan menghukum saya. .

SITES: Apakah anda fikir tersilap langkah masuk tentera? Ibu dan ayah kamu menyokng kamu dengan keputusan itu, dan ayah kamu seorang veteran perang Vietnam enggan pergi ke Vietnam juga, tetapi sebaliknya menganggotai Peace Corps. Dia telah pergi ke lembaga pengambilan tentera dan berkata: “benarkan saya menganggotai Peace Corps dan berkhidmat di Peru.” Dan itulah yang dia lakukan. Apakah anda fikir sekarang ini bahawa keputusan ayahanda itu adalah satu keputusan yang lebih baik untuk anda juga?”

WATADA: Tahukah anda apabila John Murtha muncul beberapa bulan dulu dalam satu wawancara dia telah ditanya tentang segala pengalamannya di Korea dan Vietnam, dia telah menawrkan khidmat sukarela dalam pperangan itu – dia telah ditanya apakah dia sanggup menganggotai tentera hari ini. Dia jawab dengan tegas, tidak. Saya fikir dengan pengetahuan yang ada memang saya bersetuju.. Saya tidak akan masuk tentea kerana saya akan dipaksa melakukan sesuatu yang saya tidak akan bersetuju melakukannya. Ia adalah tidak sah dan tidak bermoral. Saya juga akan dihanttar ke satu kedudukan untuk didera dan dibuli oleh orang atas..

STIES: Dalam ucapan anda kepada Veterans for Peace anda ada berkata: “sumpah setia yang ktia ambil sebagai askar adalah satu sumpah setia bukan kepada seseorang manusia tetapi kepada satu set prinsip dan undang-undang yang bertujuan untuk melindungi manusia.” Bolehkah anda jelaskan seidikit - apa maksud anda sebenarnya?

WATADA: Perlembagaan telah diwujudkan bersama-sama dengan undang-undang kita untuk melindungi hak asasi manusia, melindungi hak saksama dan kebebasan sivil yang berperlembagaan. Saya fikir kita ada orang yang berkuasa dan berkata akan undang-undang itu, ataupun prinsip yang tidak ada kena mengena dengan mereka.- seolah-olah mereka mengatasi undang-undang dan boleh melakukan apa sahaja untuk memanipulasi ataupun mencipta undang-undang yang membolehkan mereka berbuat apa mereka suka. Ini adalah amat berbahaya kepada negara kita. Dan saya fikir peperangan di Iraq adalah satu pertanda agenda ini. Saya fikir sebagai askar, seperti juga rakyat Amerika lain, kita perlu menyedari perkara ini, dan kita perlu menghentikannya sebelum terlambat.

.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home